31 mei 2013 - Op de site van Dailycool staat een leuk bericht over de aanschaf van de 14 Heiwo's

Persbericht 31 december 2012

Carrosseriebouwer Heiwo introduceert lichtgewicht AERO bandlosser

Aanstaande zondag 6 januari is deze AERO Bandlosser te zien bij
RTL Transportwereld om 17.00 uur.

Wolvega, december 2012 - Als producent van carrosserieën voor koel/vries opbouwen startte Heiwo in Wolvega al weer enige jaren geleden de eigen productie van hoogwaardige bandlossers. Deze vonden inmiddels hun weg naar vele tevreden bulkgoederenvervoerders. Gebaseerd op de toenemende vraag naar CO2 reductie en meer brandstofbesparing binnen de transportwereld, innoveerden de Heiwo technici het concept van de bestaande bandlosser. Daarin werkten zij nauw samen met de Universiteit van Delft en Ephicas. Aanpassingen aan chassis en de halfronde, druppelvormige opbouw resulteerden inmiddels in een verbeterde luchtweerstand en daarmee een brandstofbesparing tot wel 15 procent.

Door toepassing van 40 mm geïsoleerde zijwanden uit een stuk met geïntegreerde versterkingen en de specifieke ronde vorm ontstaan tal van voordelen. Allereerst de verbeterde aerodynamica die bijdraagt aan de lagere luchtweerstand en het brandstofverbruik. Eerste metingen op dat gebied tonen reducties aan die oplopen tot wel 15 procent. Door toepassing van de naadloze halfronde sandwichpanelen in de opbouw is deze snel, eenvoudig en doelmatig te reinigen en voldoet daarmee aan de geldende GMP en HACCP eisen. Door zijn ronde vorm biedt de opbouw meer laadvermogen en draagt bij aan een lager zwaartepunt. Dat laatste komt de stabiliteit ten goede. De specifieke ronde vorm vergroot ook de zichthoek naar achteren en draagt bij aan de veiligheid.

Heiwo maakt voor de lichtgewicht AERO bandlosser gebruik van een aangepast VB Trailerbouw aluminium chassis met een lengte van 12,60 meter, drie BPW schijfremassen met een draagvermogen van 9.000 kilogram ieder, die voorzien zijn van Alcoa gepolijste velgen met Goodyear 385/65R22.5 banden.

Inmiddels zijn de eerste modellen van de Heiwo AERO lichtgewicht bandlosser geproduceerd en beschikbaar voor proefritten en uitgebreide tests.
De bandlossers zijn in diverse lengte leverbaar.

=================
Noot voor de redactie:
Bijgaande illustratie is vrij van copyright.
Voor meer informatie kunt u terecht bij het Heiwo team
Edward Verhoeve via everhoeve@heiwo.nl

EINDE PERSBERICHT


Persbericht 13 december 2012

Jans Vos van Heiwo 'Praktijkopleider van het jaar'

WOLVEGA - Vakopleiding Carrosseriebedrijf (VOC) heeft donderdag de jaarlijkse prijs 'Praktijkopleider van het jaar' uitgereikt aan Jans Vos van Heiwo Carrosseriefabriek in Wolvega.

De Wolvegaster die ruim twintig jaar werkt bij het bedrijf, werd op zijn werkplek overvallen door een afvaardiging van de VOC, CarrosserieNL en het Deltion College. Wethouder Jelmer van der Zee van de gemeente Weststellingwerf reikte het beeldje, behorende bij de onderscheiding, uit aan de verraste praktijkopleider.

Jans Vos begeleidt MBO-stagiaires op hun leerplek bij Heiwo. “Vijftig procent van de vakopleiding vindt niet op school plaats, maar binnen bedrijven. In de carrosseriebranche zijn de leerlingen wel tachtig procent van de tijd in een bedrijf om het vak te leren”, sprak VOC-directeur Frank Vos. “Een praktijkopleider zorgt ervoor dat dat ook goed gaat.”

Als voormalig carrosseriebouwer weet Jans Vos als geen ander wat een leerling zou moeten kunnen om mee te kunnen draaien in de werkplaats. Vos koppelt leerlingen feilloos aan de juiste vakvolwassen kracht. Soms is dit niet eens bij hem op de afdeling, maar wordt er een andere plek gekozen wanneer Vos vermoedt dat de leerling daar beter tot zijn recht komt.
Zijn betrokkenheid bij zijn leerlingen is groot. Zo houdt hij via zijn smartphone en social media het contact met de jongeren. Op deze manier blijft hij op de hoogte van wat er speelt en kan hij hier zijn voordeel mee doen in de werkplaats.

Volgens wethouder Van der Zee fungeert Vos als een inspirator voor de leerlingen die vakkennis opdoen bij Heiwo in Wolvega. “De vertrouwensband die jij weet te creëren, is terug te zien in het bedrijf. Jongeren willen hier blijven werken.”

Jans Vos’ werkgever directeur Willem Feenstra van Heiwo betitelde hem als een enthousiaste ambassadeur van het carrosserievak. “Ik ben verguld dat onze Jans uitgekozen is tot Praktijkopleider van 2012. De prijs is hier absoluut op de goede plek terechtgekomen.”


Directeur Willem Feenstra van Heiwo, wethouder Jelmer van der Zee van Weststellingwerf, praktijkopleider Jans Vos en directeur Frank Vos van VOC toosten op de behaalde erkenning van Jans Vos. (Foto: Lenus van der Broek)

EINDE PERSBERICHT


VIDEO - Actros LZV voor Japal Trans

Bron: www.ttm.nl


Heiwo lichtgewicht aerodynamische bandlosser

Via deze weg willen wij u erop attenderen dat Heiwo eind dit jaar een zeer spectaculaire doorontwikkeling van de huidige bandlosser zal produceren.

Op het speciaal aangepaste chassis staat het reeds bekend halfronde uit sandwichpanelen samengestelde opbouw, maar deze heeft nu een speciale aerodynamische vorm gekregen. De ronde 40 mm geïsoleerde zijwanden zijn uit één stuk inclusief versterkingen verlijmd waardoor in vergelijking met conventionele bandlossers geen naden in zitten. Dit resulteert in een lager eigen gewicht en het eenvoudig en snel reinigen opbouw, een absolute pre voor GMP en HACCP.
Daarnaast heeft de ronde vorm een lager zwaartepunt met als gevolg een hogere stabiliteit.

Het spectaculaire uiterlijk (zie afbeelding), zal u aanspreken.
Het belangrijkste voordeel van deze aerodynamische opbouw is een afname van de luchtweerstand wat direct resulteert in een brandstofbesparing tot 15 % !

Uiteraard verwelkomen wij u graag in Wolvega om deze bandlosser te aanschouwen of u kunt deze bij u in het bedrijf aanschouwen en zelfs een week ermee proef rijden.

Vanzelfsprekend wilt u meer informatie, aarzel dan niet om ons te bellen 0561 612844 of te mailen naar verkoop@heiwo.nl

Met vriendelijke groet,

Het Heiwo team

EINDE PERSBERICHT


SPAR kiest opnieuw voor Heiwo

Peter Appel investeert in groen met Heiwo

Peter Appel vervangt de huidige SPAR opleggers door wederom voor Heiwo te kiezen maar dan in een geheel nieuw “groen” concept. Deze 35 opleggers en 5 bakwagens worden allen uitgerust met een speciale Heiwo opbouw afgestemd op CryoTech koeling.

Voor het onderstel is gekozen voor het HTF twee - assig chassis waarbij de achterste as gestuurd is.

De Heiwo opbouw wordt speciaal uitgerust op de wens van SPAR met twee langsschotten waardoor er drie compartimenten ontstaan. De CryoTech koeling stuurt drie verdampers aan waardoor de temperatuur in ieder compartiment apart geregeld kan worden. CryoTech koeling is een duurzame koeling en maakt gebruik van gerecycled CO2 en is meer dan 75 % milieuvriendelijker dan de traditionele diesel – en koudemiddel systemen.

Ieder compartiment wordt vervolgens met een verplaatsbaar tussenschot afgesloten. Daarnaast worden de opleggers uitgerust in de Peter Appel specificaties en geleverd met het Piek certificaat.

EINDE PERSBERICHT


Heiwo levert 83 PIEK multitemp koel opleggers aan C1000

Wolvega, Carrosseriefabriek Heiwo in Wolvega levert momenteel de eerste opleggers uit een serie van 83 aan C1000. Specifiek voor deze 2-assige koel/vriesopleggers is het Floor chassis met kabelbesturing. Redenen voor C1000 om Heiwo te kiezen liggen in de bewezen robuuste bouwwijze, het eigen roestvrijstalen en dus duurzame achterkader en de in eigen beheer gebouwde wand- en dakpanelen. Verdeeld over de zes logistieke centra van C1000 rijden in totaal meer dan 200 eigen opleggers, waaronder voortaan ook deze 83 nieuwe PIEK gecertificeerde Heiwo’s.

Gebaseerd op de klantenwens ontwikkelde en bouwt Carrosseriefabriek Heiwo deze serie C1000 opleggers. Uitgangspunt vormt een 2-assig Floor chassis met kabelbesturing, waarbij iedere as goed is voor 12 ton en uitgevoerd met 425/65 R22.5 banden. De geïsoleerde zijwanden zijn op een specifiek manier met de vloer verbonden en vormen samen met het dak een geheel. Heiwo stelt de benodigde panelen in eigen beheer samen en bouwt ze af met behulp van een bijzondere lijmmethode. Voor de afbouw zorgen het roestvrijstalen Heiwo achterkader, exact passende deuren, goed hang- en sluitwerk, een Carrier XLN koelmachine met twee verdampers en een D’Hollandia 3 ton achtersluitende laadklep.

Om per rit zoveel mogelijk goederen onder verschillende geconditioneerde condities te kunnen vervoeren is het interieur opgedeeld in een verhouding 1/3-2/3. Hiervoor fungeert een vaste scheidingswand terwijl ieder van de compartimenten beschikt over een eigen verplaatsbaar opklapschot. Voor een doelmatige ladingzekering zorgen de vijf rijen Load Lok rails in dak en vloer en tijdens de productie zijn ook stootstrippen op de wanden voor de containergeleiding op 2 hoogtes aangebracht. Alles aan de opleggers is gecertificeerd volgens de PIEK normen en maakt bezorgen in de randen van de dag en de nacht mogelijk.

C1000 zet de nieuwe Heiwo opleggers in voor de nationale distributie van supermarkten en doet dit vanuit de logistiek centra in Breda, Raalte, Woerden en Gieten

EINDE PERSBERICHT


Toename lengte geeft afname brandstofverbruik

Snel laden en lossen met LZV van Heiwo

Firma Simon Loos uit Wognum heeft 2 gekoelde en de firma Post uit Sneek 3 ongekoelde LZV’s in gebruik genomen. Met deze LZV’s met doorlaadsysteem voegt Heiwo uit Wolvega een nieuwe ontwikkeling toe aan het reeds uitgebreide leveringsprogramma.

Deze LZV’s (lange en zware vrachtwagencombinaties) hebben achter de trekker eerst een korte oplegger met daarachter een langere volgoplegger. De voorste oplegger heeft een subframe met een assenstel dat naar achteren kan schuiven, hierbij komt dan de koppel- schotel voor de volgoplegger tevoorschijn. De totale combinatie lengte mag 25,25 m zijn. Het grote voordeel van dit systeem is dat men geen aparte Dolly nodig heeft, er nog ruimte is voor een onderschuiflaadklep en men veel tijd kan winnen bij het aan- en afkoppelen.

Bij beide combinaties is de voorste oplegger aan de achterzijde uitgerust met harmonica deuren, van de volgtrailer is het kopschot eveneens vervangen door harmonica deuren en een robuuste aluminium overrijdplaat verbindt beide opleggers. Hierdoor ontstaat één geheel voor het laden en lossen en hoeft men niet meer af te koppelen.
Zo kan men bij Simon Loos 85 rolcontainers van 80 bij 67 cm en bij Post 52 Euro pallets in één keer laden of lossen.
Per rit 57 % meer rolcontainers of 63 % meer pallets! Hierdoor daalt het aantal gereden kilometers en dit leidt tot een afname van het brandstofgebruik. MEER IS MINDER.

Volgens TLN en EVO kunnen de totale besparingen oplopen tot circa 20 procent.

Heiwo is één van de grootste carrosseriebouwers in Nederland. In Wolvega produceert men jaarlijks ruim 400 carrosserieën.

EINDE PERSBERICHT